Kurzy enkaustiky v roce 2020
Enkaustika – malba horkým voskem
Termín: 19.9.2020, 14:00 – 20:00
Cena: 1 700 Kč (součástí kurzovného je zapůjčení enkaustické žehličky a dalšího materiálu)
Zvýhodněné vstupné:
Partnerská dvojice: 1 600 Kč / osoba
Rodič a jedno dítě: 1 500 Kč / osoba
Malba horkým voskem
V kurzu ENKAUSTIKY ve výtvarné dílně CEDRENKA se naučíme základní techniku práce s enkaustickou žehličkou, seznámíme se se základními i rozšířenými tahy, které nám napomůžou k docílení konkretizace obrazu. Zvládneme základní praktické dovednosti míšení barev, podpořenou jednoduchou teorii barev, čehož můžete využít i v dalších oblastech vašeho života (např. ve smyslu kombinace barev v odívání, bytového textilu apod.). Ze semináře si odnesete nádherné obrázky, jedinečné a nenapodobitelné. Tato výtvarná technika nevyžaduje žádné dovednosti z oblasti kresby ani malby, proto je kladně hodnocena mezi „poučenými laiky“.
Tato znovuobjevená výtvarná technika je vhodná pro dospělé, ale i děti v doprovodu dospělých. Vhodným vedením lektora můžeme docílit uvolnění napětí, tuhosti, slouží k objevování svých přesahů a nalézání vlastních zdrojů. Tuto techniku můžeme vnímat i jako abreaktivní techniku, metoda také pracuje s nevědomými obsahy a velkou roli při tvorbě hraje prvek náhody. V počáteční fázi malování vznikají abstraktní obrázky, dalším výtvarným vedením se mohou obrazy více konkretizovat. Tato zábavná a zázračná technika rozvíjí smyslové vnímání, fantazijní představy a může se také stát nedílnou součástí vašeho života, který získá na „barevnosti a zářivosti“.
Co je to enkaustika?
Pojem ENKAUSTIKA je odvozeno ze starořečtiny. Kaustikos znamená schopný hořet a ve formulaci encaustic by se dalo vyložit jako malovaný voskem. Jiný zdroj uvádí původ z řeckého slova encausis – vpálit, vypálit. Barevné pigmenty jsou aplikovány teplem a spojí se s podkladem teplým voskem. Zjednodušeně se tato technika nazývá malba horkým voskem.
Počátky této techniky sahají do doby 500 let př. n. l., kdy staří Řekové, Římané a Egypťané nanášeli barevný vosk především na dřevěný podklad. Vyobrazovány byly výjevy z mytologie a soudobé portréty. Rozehřátý vosk se také používal k dobarvování mramoru a terakoty. Mezi nejzachovalejší sbírky maleb voskem patří fajjúmské mumiové portréty s egyptské oázy blízké Nilu ve Fajjúmu. Konkurencí enkaustické malby byla tempera pro její snadnou přípravu a rychlou aplikaci. Směsi teplého vosku a pryskyřice se používaly také jako izolační materiál při nátěrech člunů a vojenských lodí. Výhodou enkaustiky je docílení plastického vzhledu a její trvanlivost. Tato technika byla znovuobjevena a rozšířena na konci 20. století.
Dříve se voskem malovalo především na dřevěné desky, postupně napnuté plátno. Porézní materiály musely být nejprve upraveny napuštěním vrstvou nebarevného vosku. Současné techniky využívají i hladké povrchy jako je sklo, keramika a silné hladké papíry. Pro tuto techniku se především používá směs včelího vosku, pryskyřice a barevných pigmentů.